Re-tweetandets svåra konst.

Det började med följande tweet:

Vov! RT @tesas Naturen är otrolig! #ashtag RT @forsgren Galet vackra bilder från Eyjafjallajökull: http://bit.ly/bWF9lb

Jag klickade på länken och hänfördes.

Den tweeten ska definitivt re-tweetas.

Ooops. Genast problem. För den kom från @pelletsmaskinen och RT @pelletsmaskinen Vov! RT @tesas Naturen är otrolig! #ashtag RT @forsgren Galet vackra bilder från Eyjafjallajökull: http://bit.ly/bWF9lb blir för långt för att gå att sända.

Vad göra? Jag strök de tidigare RT:arna, visade att jag fått tweeten via pelletsmaskinen och skickade iväg. Länken spridd till alla de som följer mig.
Wow! RT @Pelletsmaskinen: Vov! #ashtag Galet vackra bilder från Eyjafjallajökull: http://bit.ly/bWF9lb

Då får jag en tweet från @pelletsmaskinen: Hm, du kan ju inte stryka alla jag RT:ade sådär. Ge rätt cred ser jag som väldigt viktigt.

Och jag håller med.

Hur gör ni?

Vad jag såg som fick mig att stryka RT:are för att kunna sprida länken?

Det här.

Fler bilder på vulkanen och människorna som finns i dess närhet finns här och de är helt fantastiska.

Om mcsarcne

Essa. Enastående. Ensamstående. Essantiell, emotionell. Elitistisk, Egoistisk Elemmírëansk Eller bara en massa trams..! Visa alla inlägg av mcsarcne

11 responses to “Re-tweetandets svåra konst.

  • Carina

    Nu twittrar ju inte jag men det kan tyckas som att deras tweets är rätt så intetsägande i sammanhanget (alltså (”Vov!” och ”Naturen är otrolig”), om det nu är viktigare att visa vem som twittrat. I så fall kan väl en bra lösning vara denna: RT @pelletsmaskinen RT @tesas #ashtag RT @forsgren Galet vackra bilder från Eyjafjallajökull: http://bit.ly/bWF9lb

    För det var väl bilderna som var viktiga här?

  • Carina

    För övrigt tycker jag det är lite fånigt att hänga upp sig på saken alls. :)

  • Tomas

    Nedan mitt förslag (alltså samma som Carins). Och ja, jag tycker det är viktigt att tweeten innehåller samtliga som rt:at och nån information om vad den rör. Den som vill veta mer kan då gå direkt till källorna.

    Wow! RT @pelletsmaskinen Vov! RT @tesas /:/ #ashtag RT @forsgren Galet vackra bilder från Eyjafjallajökull: http://bit.ly/bWF9lb

  • mcsarcne

    Men sen då? Vad händer när man då ska hänga på min re-tweetning (RT @mcsarcne) och kanske någon till. Man kommer för eller senare till en punkt när en RT inte går att skicka om man inte börjar plocka bort namn – eller så får man strunta i att RT:a?

  • Kristoffer Forsgren

    Hejsan, ursprungstweetaren här =)

    I de fall där jag stöter på något som är intressant och som retweetats tidigare brukar jag i regel leta upp grund-tweeten och retweeta den, just eftersom jag personligen anser att det på något vis är grundkällan i RT-kedjan som bör få ”credden”. Man kan utgå från att det är den twitteranvändare som står sist i uppradningen.

    Det är väl också lite det tillvägagångssättet jag personligen rekommenderar mina vänner att använda sig av.

    Sedan har Twitter en ny retweet-funktion som på många sätt löser detta, just eftersom det inte blir långa namnkedjor som upprepas. Den har börjat komma ut i många Twitterklienter med.

  • mcsarcne

    Jag lyssnar och lär!

  • Pelletsmaskinen

    Ser att Kristoffer (@forsgren) uppmärksammat så nu är allt frid och fröjd igen :) Håller med om att modellen att leta upp ursprungstwittraren är den bästa när utrymmet börjar ta slut. /P

  • Kristina af Knusselbo

    Jag skulle också stryka alla utom ursprungstweetaren, det var ju h*n som hittat länken. Kedjan tycker jag är ganska ointressant egentligen.

  • newyn

    Säga vad man vill om det där men cred anser jag framför allt den ska ha som bidragit med originalet. Finns det sedan plats kan man även hänvisa till den som gjort en uppmärksam på det.. Men då jag utgår ifrån att det var bilden som förtjänade en re-tweet snarare än alla glada tillrop om den så torde det vara ganska enkelt.

    Att ge andra cred för att de re-tweetar någon som kommit upp med något man anser förtjänar mer uppmärksamhet känns lite som att låta de åka snålskjuts på någon annans klokhet, vackra bild, bra länk, vad det än är..

  • Josephine

    Fantastiskbild, tack för att du bloggade om det! :-)

    Förresten – var det inte du som en gång tipsade mig om Pierre Marcolini i Bryssel? Har nu handlat många gånger där (alltid inför Sverige-resor). Dyrt som f-n och fint som snus (fast godare).

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 980 andra följare

