Mitt in i plytet, rätt ner i halsen.

Facebook, facebook, facebook.
Helt plötsligt började alla prata om facebook, och jag, som aldrig hört talas om det hela vände mig till wikin och undersökte. Jaha, ännu en community. So, what’s the big deal?

Jag blir tvärsöver när något körs ner i min hals. Då vill jag inte ha, oavsett kvalité, funktion eller smak. Oxfilé eller pölsa, det är egalt. Bort!! Undan!!

Samtidigt är det lite intressant… Jag är ju en cynisk typ och kan inte låta bli att undra: Vem är det som driver den här hysterin? Att det skulle vara en tillfällighet att ämnet helt plötsligt är på var mans läpp tror jag inte en sekund på.

Häromdagen lyssnade jag på ”Medierna” i P1, man sände ett reportage om Fallet Madeleine McCann, den engelska fyraåriga flickan som försvann i en portugisisk turistort tidigare i somras. Massmedias sätt att rapportera om händelsen, och om föräldrarnas sökande efter sin dotter studeras och man konstaterar bland annat att det ligger en genomtänkt och mycket skicklig strategisk plan bakom det som sedan blivit en stor nyhet, engagerat många journalister och som faktiskt stör det polisiära arbetet och alltså motarbetar det egentliga syftet: att återfinna den lilla flickan.(Programmet kan du lyssna på via länken här ovan)

Så, hur kommer det sig att alla helt plötsligt pratar om Facebook? Vem, vilka vill att vi ska göra det?
Fler än jag verkar undra.

Om mcsarcne

Essa. Enastående. Ensamstående. Essantiell, emotionell. Elitistisk, Egoistisk Elemmírëansk Eller bara en massa trams..! Visa alla inlägg av mcsarcne

4 responses to “Mitt in i plytet, rätt ner i halsen.

  • Z

    Helt rätt
    Ofta är det något multinationellt företag/släkting till journalister/inflytelserika familjer osv som har en agenda.
    Det kan man slå sig i backen på.

    (Ska snart skriva en post om varför Billie Holiday blev mycket mer känd än Dinah Washington trots att den senares sång är 300 gånger ljuvligare: inflytelserika släktingar)

    Känner inte att jag vågar använda facebook: Ska man gå ut med för- och efternamn där?
    Ja, i så fall om man hade hetat Maria Svensson eller så. Vet inte.

    Det värsta är att flera av ens vänner vill att man går med och blir deras facebook-vän.
    Folk som är ute och reser (bl a en kille på prästutbildningen i Rom, Åh Rom)och undrar varför jag inte vill ta del av deras foton osv.
    Det vill jag gärna, men anonymt i så fall.

  • Ms Garbo

    Jo, allt är med riktiga namn och jag är också tveksam till det. Inte för att jag är speciellt hemlig eller har något egentligt skäl att inte vilja ståta med namn där, men jag … trivs helt enkelt inte med att göra mig synlig på det sättet. Jag har inte namnlapp i pannan när jag sitter på tunnelbanan heller, varför ska alla veta vem jag är?
    Och nej, man hittar mig inte via eniro heller, jag tycker inte kreti och pleti behöver veta var jag bor. Absolut inte. Mina vänner vet, det räcker. Fönsterkuverten har en tendens att hitta också, tyvärr.

    Jag är väldigt förtjust i både Dinah och Billie, men Lady Day har mer sorg och förtvivlan i rösten. Vissa dagar har varit outhärdliga utan henne i mp3spelaren.

  • Jeez

    Jag tror att det är just det. Där får vanligt folk också plats, inte bara nätmurvlar som vill vara hemliga. Och det är liksom grejjen.

    Sen är det ju klart som korvspad att någon vinner på att man är där. Men what the heck. (dessutom är det ju ett amerikanskt företag så de kräver inte personnummer så man kan ju ta sig ett alias om man nu måste fast jag har inte sagt nåt om någon undrar).

  • Ms Garbo

    Jeez, du kanske har rätt, man måste kanske ge sig in i det hela för att fatta *s*

    Förr eller senare, när Tvärsöverandet gått över lite, blir jag antagligen nyfiken nog att dyka upp där någonstans *S*

Kommentera

