Provsmakningsmeny

Mixerstaven är undantagslöst den apparat i köket jag gillar bäst.
Med den gör man smoothies.
Smoothies är bra!

Med löfte om en smoothie utför jag stordåd, och få saker är så bra att börja en dag med!

MUMS!!

Man kan göra annat också.
Man kan t.ex. mixa sönder havregryn till något som näst intill blir havremjöl.
Sen kan man ta en matsked havremjöl, två matskedar vatten och köra i micron några 15sekundersintervaller.


Sen smälter man lite smör och en fryst tärning bröstmjölk och vips har man både lite havregrynsgröt specialanpassad för en fyramånaders baby och ett intressant litet projekt framför sig.
Det här är nämligen nytt.
Nytt på riktigt.

Pojken får lite lite av gröten på en sked och ser förundrad ut. Hälften av klutten hamnar på handduken, men eftersom jag är en elak morsa fångar jag upp den och serverar igen.

Människor: Grimaserna!!

Det är TRAGEDI att jag inte hade en assistent här som kunde föreviga minerna.

Men med lite tur får jag samma miner nästa gång vi provar, och då kanske jag kan multitaska lite bättre.

Mmm. Men jovisst. Grötklutten försvinner.
Vi ska öva lite mer i kväll, eller i morgon. Jojo!

Om mcsarcne

Essa. Enastående. Ensamstående. Essantiell, emotionell. Elitistisk, Egoistisk Elemmírëansk Eller bara en massa trams..! Visa alla inlägg av mcsarcne

8 responses to “Provsmakningsmeny

  • Jeez

    Ett av tipsen jag fick när ELias var liten från en dietist var att inte göra egen gröt till barnen utan faktiskt köpa det pulver som fanns -i den finns vaddetnuvar tillsatt som de behöver och har svårt att få i sig i normal kost. Det är väl inte akut när man inte bara äter gröt, men ändå. Jag passar vidare bollen att göra vad man vill med (och det är ju ett moment mindre att slippa gryna grynen)

    Men allra mest -vad stor han har blivit! Smakisar, redan???

  • Ms Garbo

    …och jag är nog sist ut i min ”mammagrupp” med att ge honom smakisar…!

    Det är inte klokt. Inte någonstans…

    Vi testar lite med den här gröten och ser vad gossen tycker om den. Kanske ledsnar man på att mixa gryn, kanske känns det enklare och bra att köpa pulver. Men vad det skulle vara som behövs..? Om han hittills klarat sig på bröstmjölk och AD-droppar (och hur ofta har jag kommit ihåg dem, i ärlighetens namn?) så lär väl knappast tillskottet av hemgjord gröt vara ett problem?

  • Kaffemoster

    Men, du har väl inte börjat med gröt för att du är sist i mamma-gruppen utan för att han är intresserad av att få annat än bröstmjölk i sig, väl..? Jag vet att jag kvalar in som snudd på amningsfanatiker (i min värld är jag bara snudd på, alltså. Kanske har jag fel?), men ett halvår har han ju inte hunnit bli ännu…

  • Kaffemoster

    Jag har för mig att har hört BVC-sköterskor brukar hävda att barnen behöver järnet i industrigröten. Men sen tror jag att jag också sett rapporter (förmodligen på amningshjälpens sida 😉 om att det bara är nys och att de får det järn de behöver i amningen, så länge det funkar. Så det där med behovet av industrigröt tror jag det råder delade meningar om.

  • Ms Garbo

    Nä, Kaffemoster, tarelugnt! Jag börjar testa med gröt eftersom pojken är hungrig och väcker mig ideligen, och för att det sägs att det kan lösa det problemet!
    Jag tänker INTE sluta amma!
    Dels för att jag gillar att amma, det är praktiskt, dessutom är faderskapet allergiskt mot ditten och datten och då ska ju lång amning också skydda barnet mot att utveckla allergier och det är ju dessutom trevligt och rart.
    Men inte var och varannan timme nattetid, tack. Varken han eller jag mår bra av det, båda behöver vi få sova på nätterna. En eller två gånger är helt ok, men inte fyra eller fem eller sex.

    Jag håller på att läsa en bok om det här med industriellt producerad mat, så nu är jag paranoid som sjutton, och grinigt läser jag innehållsförteckningar.
    Allt som jag inte förstår vad det är och varför det finns i käket gör mig förbannad. Särskilt om det inte går att uttala.

  • Kaffemoster

    Tänkte väl nästan att min kommentar var överflödig. Men, ”better safe than sorry” 😀

  • SqZ

    Du har väl lärt katta att käka upp de grötrester som hamnar på golvet? 🙂

  • Ms Garbo

    Sqz, Kattrackan är sorgfälligt petig med maten. Om hon inte skärper sig skaffar jag hund!!

    (Nåja, risken att hon åker ut är minimal, och nog har jag tillräcklgt att göra även utan att ha en hund att trassla med!)(Vi kan väl hoppas att hon inte läser de här parenteserna?)

Kommentera

