Ut ur idet!

Det är dags att krypa ut ur idet!

Nej, det är ingen som sagt åt mig, men jag behöver likväl skärpa till mig.
Jo.
P1 är bra men det är också bra att lyssna på lite svammel och skval.
Musik, somvar så viktigt för mig förr, varför tappade jag tråden? Tonen?

Vill jag att Essingen ska växa upp enbart ackompanjerad av Monica Zetterlund och Mozart, Bach och Benjamin Britten?
Dem är det sannerligen inget fel på, men nog blir urvalet en smula smalt..?

Så jag utmanar mig själv.
Jag ska börja lyssna på musik igen.
Inte sån musik som jag redan kan, utan annan musik.
Sån musik som jag inte kan.

Så hjälp mig.

På spotify har jag gjort en lista.
Fyll den med musik åt mig, och lämna en kommentar här, om varför du valt att rekommendera just den låt/ de låtar du valt.

(och snälla, radera inte listan bara för att det går!)

(och jag hoppas nu att jag gjort rätt när jag gjort listan…)

Nu ska vi få fart på musiklyssnandet här.
Jag har till och med skaffat ett par vettiga högtalare till datorn, det ni!
(Tack, Svärdsmannen!)

…och Tack, Morceleb, för inviten till spotify.

Om mcsarcne

Essa. Enastående. Ensamstående. Essantiell, emotionell. Elitistisk, Egoistisk Elemmírëansk Eller bara en massa trams..! Visa alla inlägg av mcsarcne

28 responses to “Ut ur idet!

  • Besökaren

    Jag vill också bli inbjuden till spotify… *muttrar*
    Men jag sprider gärna alla sorters musik och ljud (he he he). Dags för en ny cd med luxmusik?

  • Besökaren

    Jag fattar inte hur jag skall komma till din lista … det är ingen länk i min webläsare utan bara annan färg på texten?

  • mcsarcne

    menvaff…

    *svär lite*

    *fixar*

    Nu då, lvx…

  • Besökaren

    Nu säger den:

    ”spotify:user:mcsarcne:playlist:1IK0XnJ9VBHXS4fJ5G5UZF

    If Spotify did not open the requested resource, please click on the link above.

    You can close this window. ”

    Men när jag klickar på den säger den att det inte går att öppna eftersom det inte finns något lämpligt program…

  • Besökaren

    det kan vara så att man måste ha spotify själv…

  • mcsarcne

    Spotify ska man nog kanske ha, ja.

    Annars kan man ju lägga en youtubelänk här, till exempel..?

    (Hade jag haft en invite hade du fått den!)

  • Besökaren

    Youtubelänk? Bah. Nymodigheter 🙂 (och jag hade väl tänkt mig en tjugo låtar eller så…)
    Nåja. jag återkommer.

  • Kattfan

    uhm… LVX50 hittade jag i helgen, det är nog knappast sånt som en Essa lyssnar på 😉

  • Mia*

    @Besökaren: Behöver du fortfarande en Spotify-invite? Jag upptäckte igår att jag faktiskt har en bunt jatt dela ut men att typ alla redan hade fått inbjudningar. 🙂

  • Mia*

    Eh. Det blev lite språkfel… men alla fattar säkert. Jag _trodde_ att typ alla redan hade fått inbjudningar.

  • Morc

    Jag slängde dit ett par låtar av Tori Amos, inte med någon annan motivering än att de är sköna att lyssna på. Vill Stora Essingen sedan höra mer finns det massor mer. Jo, Flying Dutchman är väl för titeln, så pitat jag är. 😉

    Sedan fyllde jag på med två låtar från Kristina från Duvemåla, med hopp om att Stora Essingen ska sjunga med. Finns det något härligare än mammas röst?

    Monica Zetterlund gör sällan ont. ”Var blev ni av ljuva drömmar”, ”Att angöra en brygga”, ”He’s my guy” och ”Sakta vi går genom stan” fick det bli.

    Ledmotivet från filmen ”The Piano” går inte att ignorera, den är fantastisk.

    En film som betyder oerhört mycket för mig är ”Empire records”, och från den kommer ”Free” med The Martins, ”Til I hear it from you” med Gin Blossoms, ”Circle of friends” Better than Ezra fick det bli därifrån.

    Sedan hade jag tänkt leta igenom Galenskaparnas repertoar, men den är borttagen från Spotify. 😦

    Nåhja, det var mina bidrag. Återkommer om jag hittar mer.

  • mcsarcne

    Tack, underbara Morc!
    The Martinis har jag aldrig hört talas om och Monica Z är min bästa kompis, så det här blir bra!

  • Morc

    Jo, Magnus Ugglas ”1a gången” är självklar.

    En text som börjar med ”Varför längtar du, till den dag då du ska fylla sju. Varför skynda på när den tiden snart är här ändå” är ju liksom gjord för små Essingar.

    ”Morsan e okej” tar vi till mamma! Kärlek!

  • mcsarcne

    …och jag trodde jag avskydde Magnus Uggla rakt av..?! Men de där låtarna var ju faktiskt lite söta…!??

  • Morc

    Jadå, han har ett par otroligt söta. ”1a gången” är skriven till en av hans döttrar, med anledning av att hon ville bli stor. Sedan finns det en som heter ”Victoria” som han skrev till fruns/sambons 40 (?) årsdag. En lagom grov kärleksförklaring.

  • Carina

    Timbaland – Apologize
    Porcelain – Moby
    Pärlor – Kent (Du vet vad den betyder för mig :))

    Jag lägger till mer……

  • Carina

    Ett par av Laleh också…..

  • Carina

    Ett par Enya också och sedan eft6ersom jag älskar musiken från 70-talet så blev det Elton, Bowie och Cher också 😉

  • Mia*

    Jag har bidragit med Nils Landgren, Koop, Ane Brun, Eva Cassidy – det verkar som om jag var på sådant humör. 🙂 Och jag tog mest någon låt ur högen för det finns så många som är bra, så lyssna för tusan på fler av dem!

    Hur lång ska spelllistan bli, hade du tänkt?

    Och vill du ha rockigare saker också? Jag kan tänka mig att bidra med t.ex progressiv metal, men det skär sig så dant mot funk och jazz och sådant. 🙂

  • mcsarcne

    Ane Brun är en kär favorit och ”Spending time with Morgan” har jag, till oc med i en signerad version..!

    Spellistan får bli hur lång som helst, ett … liv långt, ungefär och ju mer blandad desto bättre!

    Tack, Mia*!

  • Besökaren

    Mia: Jag tar gärna emot en inbjudan ja

  • Mia*

    @Besökaren: Just jävlar – dig skulle jag ju maila! 😀

    Eh. Jag tror bestämt att jag fick en mailadress av vår värdinna, fast då på den andra datorn… men vaffan, det är väl bara att kolla där. Det kommer en! 🙂

  • Älvan

    Jag vill också rekommendera! Lyssna på ”Play dead”, först i originalet med Björk, och sedan i covern med Pain. Jag föredrar covern, men det är hursomhelst en mycket intressant kontrast! Kan slänga på lite på din lista när jag kommit hem och installerat spotify själv 🙂

  • mcsarcne

    Tack, kära Älva!
    På listan hittar jag nu också Opeth och Tiamat, och det gissar jag kommer från dig, eller kanske från vår Besökare?

    Jag lyssnar glatt vidare, det här är ju kul!

    🙂

  • Mia*

    Jag fortsätter med rätt softa låtar – Dream Theater och Judas Priest kommer från mig. Och så kunde jag inte låta bli Joan Baez version av Diamonds and Rust…

  • Besökaren

    Nu har jag lagt till ett första spår: Fever Ray – If I had a heart.
    Det kommer nog mer efter hand 🙂

Kommentera

