Bortom vett och sans…?

Men nu, kära människor, tycker jag att det är dags för ett djupt andetag.

Vi syresätter våra hjärnor och varvar ner lite, ok?

På radio hör jag att Apoteken i landet har fullständigt slut på handsprit. Slut hos tillverkaren, första stora leverans i vecka 40. Vi är i vecka 37. Det är nog någon sorts skandal. Det hamstras vilt. För hågade så går det att beställa, som så mycket annat, via det däringa internetet.

På väg till tunnelbanan, utanför var och varannan butik skriker kvällstidningarna: SVININFLUENSASNARTDÖRVIALLIHOPMENKÖPETEXFÖRSTNUNUNU!!

Ok.

Ett djupt andetag var det, visst?

Fotbollen stoppar handskakningar Ok. Hur gör de under själva spelandet då, slutar tacklas? Tänk om man skulle råka nudda varandra då? Och om någon skulle få ett skrubbsår, tänk om man kan få AIDS då??

Skolan kan stängas helt – Är det inte så här varje år? Att vi är lite krassliga, småsnuviga. Ungarna börjar på dagis och släpar med sig en massa skumma baciller och virusar hem, snorar ner sina föräldrar och storasyskon…? Kommer det inte en influensa varje höst?

LCHF ger ökat skydd mot svininfluensa – Jasså? Hur är det med Cancer? Epilepsi? Multipel Skleros? Man kanske blir snygg, smart och rik och lycklig också, av bara farten? Eller bara ännu mer uppjagad av att läkare kommer med huvudlösa påståenden och journalister huvudlöst sprider eländet?

Och människor är oroliga. Självklart är man det, när alla pratar om denna influensa helatidenöverallt. Och ja. Man ska nog gå och vaccinera sig när vaccinet kommer. Och ja, man kan gott hosta i armvecket och undvika att dregla på sina medpassagerare på tunnelbanan.

OM man nu är orolig kan man kanske hoppa över att titta på TV4:as serie ”Överlevarna” . (Är det smart, smakfullt, ansvarsfullt att dra igång den just nu?)

Och vad det gäller den där handspriten.

Den är nog bra, men man klarar sig bra långt med att helt enkelt tvätta händerna ordentligt. Och det, kära vänner, är något vi slutat med i det här landet. Förvånansvärt många av oss duschar oftare än vi tvättar händerna. Så: Tvätta händerna varje gång du kommer hem, kommer utifrån. Varje gång du ska äta eller tillreda mat. Efter varje toalettbesök.

Tvätta händerna i varmt vatten, med tvål och tvätta händerna i en halv minut. Torka dig på en REN handduk.

…och sen funderar du på hur du brukar göra när du käkar på McDonalds. Brukar du ta upp våtservetter och handsprit ur handväskan/ryggsäcken/portföljen/bakfickan?

Brukar du ha panik innan du kör ner skitifingrarna i pommesfritten?

Ta ett djupt andetag.

Vårt land överlever en influensa varje år.

Varje år blir några få människor mycket svårt sjuka.

Varje år dör några människor.

Det är tragiskt att vi alla en gång ska dö, men vi röker, vi kör bil, vi går mot rött och vi går på krogen och utan att ha några vetenskapliga belägg för det misstänker jag att det är väldigt mycket lättare att dö av det än av den här, eller någon annan, influensa.

I synnerhet om man i övrigt är hyfsat frisk.

Andas!

Om mcsarcne

Essa. Enastående. Ensamstående. Essantiell, emotionell. Elitistisk, Egoistisk Elemmírëansk Eller bara en massa trams..! Visa alla inlägg av mcsarcne

8 responses to “Bortom vett och sans…?

  • Stella

    Tack för detta inlägg – ÄNTLIGEN. Är så trött på att alla har panik över nåogt bara för att det är mediernas favorisamtalsämne för tillfället. Klart som tusan att de pratar om det, de har väl aldrig haft så många läsare och lyssnare som nu?
    Jag önskar att hela Sverige skulle läsa det här inlägget, och andas lite, precis som du säger.

  • Petra

    Amen to that. Bortsett från en enda sak. Vi har ju en son med nedsatt immunförsvar som vi till varje pris ska skydda från att bli sjuk (gäller även vanliga förkylningar) så vi ÄR lite smånojjiga och handspritar både till höger och vänster. Men för fullt friska människor känns det verkligen som lite overkill att hamstra handsprit och inte våga ta i hand! 🙂

  • mcsarcne

    Handsprita på, Petra, men glöm inte att det inte ersätter tvål och vatten.
    Spriten dödar bakterier och vissa virus, men den tar inte bort smutsen på händerna…
    Lilla Essingens Farmor går igenom en ganska så tuff cancerbehandling och har på grund av cellgiftshelvetet så dåligt immunförsvar att man inte vågar vaccinera henne, sen när vaccinet väl kommer…

    Läs mer Vi står inför en katastrof om handspriten tar slut

  • Fia

    Ah.. jag kanske ska börja ta med en liten flaska tvål i handväskan – för jag avstår faktiskt ofta tvålen (särskilt här på jobbet) för att vissa dofter får mig mer eller mindre kräkfärdig.

  • mcsarcne

    Fia: Mmmm. Jag köpte någon sån där tvål i pumpflaska, som visade sig ha fruktansvärt äcklig ”doft”. Jag tror att det ska föreställa ”rosor”. Brrr. Men jag blir inte illamående av den så jag tänkte få slut på eländet…

  • Petra

    Tvål och vatten är en självklarhet före handspriten! 🙂 Men ibland finns det ju inte att få tag på och då spritar jag (t ex barnstolar på utefik torkar jag inuti med servett och handsprit).

  • Nynaeve

    Tack för det inlägget! Själv tvättar jag nästan händerna lite för ofta. Och jag tar av mig förlovnings- och vigselringen (iiihhh, känns så knäppt att ha en vigselring!) när jag ska laga mat. Men handsprit och bakteriedödande tvålar får inte komma innanför min dörr. Jag vill INTE ha resistenta bakterier.

    Faktum är att jag inte ens städar toaletten med sådana kemikalier. Med två katter (varav en älskar att trilla ner i toaletten) hemma använder jag ekologiska alternativ.

Kommentera

