McArne, MissAcne,MacArcne… Kärt barn…

Jag får gång på gång frågan: Hur kan du ha ett så underligt nic? Det går ju inte ens att säga…!

Nej, det är lite märkligt… Men det är likväl väldigt kärt för mig, för jag har fått det i present av en av mina stora hjältar. Så jag ser det som en skatt. Dessutom är det praktiskt – det är aldrig aldrig aldrig upptaget *s*

Jamen, vad BETYDER det då, frågar alla…
Ja… Det är en ordlek på mitt namn, svarar jag.
I allmänhet så begriper ingen något då, eftersom jag heter Essa. Man får helt enkelt inte ihop det… (Nåja, jag är inte DÖPT till Essa, men det är en helt annan historia)

Så… Så här gick det till.

För några (Well, rätt många!) år sedan gick jag en Nätverkstekniker-utbildning. Utbildningen skulle leda fram till två certifieringar – för dom som pallade att läsa tillräckligt.

En sån här utbildning innebär mycket pluggande. Jag har läst på universitetet också, och det var peice of cake i jämförelse. Här pluggade vi som galningar. Dygnet om. Sov någon timme här och där, labbade och experimenterade som stoll. Och denne lärare skrattade, förklarade och skrattade. Och vi frågade och frågade och frågade… ”Men Sonny, jag fattar inte det här med ARP-upplösning…!” Och han ritade och visade… Han sa också: ”Men sluta, ni KAN det här, puckosar!”

Så, till det här med mitt nic då… Jojust.
Som sagt, det är en ordlek, som bygger på mitt namn, och dessa två certifieringar som jag faktiskt lyckades ta. Så det är lite lite kaxigt 😉
Jag kallas Essa.
Det kan man om man vill skriva ”SA”.
Så när jag fick mitt MCSE-certifikat, sa Sonny: ”Nu är du ingen Essa längre, utan en MCSA”
Mitt leende gick från öra till öra, stolt som en tupp.

En tid senare, och några tusen sidor och väldigt mycket möda och besvär, fick jag nästa certifikat. CNE. Alltså MCSA are CNE.

Festligare än så, är inte historien.

Men jag gillar mitt kryptiska och konstiga nic *s*

/mcsaRcne

Om mcsarcne

Essa. Enastående. Ensamstående. Essantiell, emotionell. Elitistisk, Egoistisk Elemmírëansk Eller bara en massa trams..! Visa alla inlägg av mcsarcne

11 responses to “McArne, MissAcne,MacArcne… Kärt barn…

  • SqZ

    Jag föredrar Essa 🙂

    Väggen sitter på pendeltågsstationen i Huddinge.

  • mcsarcne

    Jo, det är lättare att säga, Sqz (Every pun intended!)
    Huddinge?! Ah!

  • Nynaeve

    Den där historien minns jag faktiskt. Och eftersom du alltid varit mcsarcne för mig så känns det inte konstigt!

  • Besökaren

    men… R:et då?

  • mcsarcne

    R, are 🙂

    mcSA are CNE 🙂

  • Kristina af Knusselbo

    Ja, jag läser då alltid ut det som ”Macsarkne” lite skotskt sådär. Det är väl helt fel förstår jag. 🙂

    • mcsarcne

      Äh, inte vet jag om det finns något speciellt sätt som är mer rätt än något annat..?

  • Mia*

    Nej, det är fortfarande roligt, ditt nick. 🙂 Men det var länge sedan jag noterade vad det faktiskt står – tror jag läser det som ”Essa” för det mesta. Och om jag ska säga nicket högt blir det i min mun fortfarande ”M. C. S. Arcne” (Arkne, på svenska).

    Och apropå R-frågan så har det alltid känts fel med ”are” eftersom det väl snarare borde heta ”is”. Som i ”Mia is a geek”, t.ex – för att nu använda ett närliggande exempel. 🙂 Men… mcsarcne, it is.

  • mcsarcne

    Mia. Det var en tankevurpa där och då jag helt enkelt får leva med, och hoppas att inte alltförmånga noterar 🙂

    Shhh!

  • Mia*

    Grejen är väl att det inte var du som sade det – tänk ”du, Essa, är… etc”, så blir det ju rätt. 🙂 Eller så får du se det som ett stilistiskt grepp – funkar, det med.

  • mcsarcne

    Mia: Jag försökte få det till Pluralis Majestatis, men den ursäkten kändes tunn.
    Men.
    Jag kör på den, och din om ”stilistiska grepp”, ändå 🙂

Kommentera

