Excerpt.

”Excerpts are optioinal hand-crafted summaries of you content that can be used in your theme.”

Jo, man bör väl skriva en sammanfattning av året, av årtiondet, av livet en dag som denna.
Så jag sätter mig och bläddrar bland gamla dagboksanteckningar. Vad har hänt i år, vad har hänt de senaste åren? Ja, jösses. Det är en del.
En gång skrev jag – i ett slutet forum – en lång biografi om mig själv. Jag läser om, och förvånas över att det faktiskt är läsbart, rent textmässigt.
Nej.
Jag tänker inte lägga ut de texterna här.

Men jag konstaterar.
00-talet har varit ett tufft årtionde för mig.
För exakt tio år sedan firade jag nyår i Jokkmokk, tillsammans med Mannen med de blå ögonen. Redan då var Europe tillräckligt mycket föredettingar för att ha en konsert där senare på kvällen, på Talvatis is. Frostdimman låg tät i luften, och av fyrverkeriet syntes inte mycket. Vi skålade i Champagne som frös i glasen.
Vi älskade varandra som besatta, vi jobbade som galningar, vi slet något så vansinnigt för att få ihop vardagspusslet, ekonomin, tillvaron. Älgjakt, Gahko-bak, kalkonslakt. Han byggde mig ett hönshus och det är en av de bästa presenter jag någonsin fått.
Jag bytte jobb, trodde att det skulle bli bra, lönen var väldigt mycket bättre, men det gick faktiskt fullständigt åt helvete. Jag blev utsatt för utstuderad mobbing, gick i väggen och var sjukskriven helt eller delvis under mer än tre år. Det enda positiva med det är väl att det hände då och inte nu. Då fick man fortfarande vara sjukskriven om man var sjuk.
Vi hittade hussvamp i grunden på huset, inga försäkringar täckte, vi slet, sanerade, rev. Vi fick fantastisk hjälp från grannar och vänner, men det var ändå en oerhört tung tid.
Vi slet ihjäl oss.
Båda två.
Kärleken, den som var ment att hålla ett liv, nöttes ner.

Övernattningslägenheten i Luleå blev mitt hem. Lilla Fröken Morrhår håller mig vid liv. Jag törs inte öppna dörren om det ringer på, om jag inte vet vem som ringer på. Får maxpuls av absolut ingenting. Jag får hjälp tillslut, går bl.a. i terapi i två år. Jag blir inbjuden till Quicksilver, lär känna människor som ännu idag är nära och fantastiska vänner.Flirt blev en trogen vän och under en period mer än en vän, men när vi blev sams om att det faktiskt inte var mer än så så längtade jag hem igen, hem till Stockholm.

Jag krockar med en Brandman. Blir mycket förälskad, mot bättre vetande, gör mig illa men överlever, väldigt mycket klokare.

Jag ser till att flytta, inser att jag får ta ett ”skitjobb” men också att det inte var så mycket skitjobb som jag trott, utan trivs oväntat bra. Har omvärderat mycket, har helt förlorat alla ambitioner om karriär jag någonsin eventuellt haft.
Jag träffar Lilla Essingens Pappa. Mer tänker jag inte säga om det, annat än att han sket i det blå skåpet, att det föddes ett barn, att han skärpte till sig oerhört och förtjänar cred för det.

Men viktigast är självklart det som hände i juni 2008.
Lilla Essingen.

Ikväll blir det ingen frusen champagne på Talvatis is. Det blir lite glögg, det blir lite glass, det blir nog en skinkmacka eller två.
Det blir en tidig kväll.

I morgon bitti jobbar jag, och det stör mig inte det minsta.

Jag hoppas att kommande årtionde bjuder på mer vin än vatten.
För mig och för dig.
Jag hoppas jag kan fortsätta räkna tacksamheterna – livet blir så mycket lättare då.

Gott Nytt År!

Om mcsarcne

Essa. Enastående. Ensamstående. Essantiell, emotionell. Elitistisk, Egoistisk Elemmírëansk Eller bara en massa trams..! Visa alla inlägg av mcsarcne

5 responses to “Excerpt.

  • Ladyn

    Jag håller tummarna för dig tjejen. Du förtjänar att må bra, och jag tror det kommer bli bättre. Det kan ju inte bli sämre! *S* ja, jag måste skratta åt både ditt och mitt elände, det är så jag behåller hälsan..

    Mår bra av att läsa din blogg, känner att jag kan identifiera mig med det mesta, just att vi har blivit brända i princip vid samma tid, kampen att komma tillbaka, bygga upp tilliten och samtidigt ta det lugnt med det där *L*

    jag håller alla tummarna för att det här ska bli DITT år!

  • studiomannen

    Nog för att jag har ögon att se med och öron att höra med. Men det slår mig alltmer vilken bra människa du är.

    Och av alla samtalsämnen man kan tänka sig så är mobbing bland de jag tycker är värst att tala om. Jag blev lite mobbad i skolan, men även det lilla på den tiden gör att jag minns i detalj hur vidrigt jag tyckte att det var. Du kom ur det och det är jag glad för, även om det sved ordentligt.

    Jag har själv bloggat om att 2010 ska vara bra. Jag fixar inte riktigt att sammanfatta mitt decennium. Jag fixar dock att orka allt för att du också ska få ett fint 2010. Mitt ska bli bra har jag bestämt. Du får gärna hänga på oss som vill det.

    Tack.

  • mcsarcne

    Studiomannen: Ibland, när jag har mina riktigt dåliga dagar, kan jag fundera på hur mitt liv blivit om jag inte råkat ut för det där pissföretaget. Vad hade jag jobbat med idag? Vad hade jag haft för lön idag? Hur mycket pengar har det där kostat mig, med sjukskrivningar och skit?

    Tänker man så kan man likagärna skjuta sig rakt av.

    Men jag skiter i det, eftersom jag har alldeles för mycket kul på gång inför 2010 för att ha tid med slikt.

  • Kristina af Knusselbo » Mitt 00-tal

    […] sagt. Det inleddes med att jag blev medlem på Quicksilver, ett community som jag och flera andra skrivit om förut och i 00-talsbloggposter. QS var något unikt och här fann jag en fristad och började […]

  • Eros och Agape « Inquietum es cor nostrum donec requiscat in Te

    […] Mymlan har valt kärlek som bloggtema den här veckan. Det är nästan som ett ganska dåligt skämt. Som om jag bloggade om något annat? När jag bläddrar bland alla gamla inlägg slår det mig […]

Kommentera

