Äpplet och päronen

Om man skulle ha bett mig berätta om mina föräldrar för tio år sedan hade man fått en helt annan bild än man får nu. Likaså om man gick tjugo år tillbaks. Det säger mer om mig och mina ögon, än dem.

En tröst i det hela är väl att det är en normal form av utveckling, och att det finns en enorm kraft i förlåtelse och förståelse, och att relationer KAN bli bättre och inte bara sämre och sämre för att tillslut upphöra.

Idag, när jag och Lilla Essingen åker till ”Mojmoj” och hennes man känns det naturligt och bra, och jag är själaglad över att min pappa och hans fru flyttat ner hit från västerbotten, nu är de bara ett par timmar bort, vi kan träffas när vi vill, inte bara någon gång per år. Idag, när jag ser dem, mamma och pappa, kan jag faktiskt inte alls förstå att de valde varandra, att de levde tillsammans och säkert under en tid var lyckliga tillsammans. Olja och Vatten. Svårt att blanda.

Som barn uppfattade jag mig själv som Pappas Flicka mycket mer än Mammas Flicka, och så blev det också när de skildes. Jag och min bror bodde kvar hos pappa och det var mamma och pappa som bestämde att så skulle vara och att inget hattande och flyttande skulle ske, och det fanns säkert mycket logik och klokskap i det beslutet, men det ledde också till att vi två helt klart tog ställning för pappa mot mamma. Barn är alltid alltid lojala och skilsmässor är fullt av sanningar och lögner, missuppfattningar, goda intentioner och sårade känslor och att hålla en god kurs bland såna grynnor och skär är svårt. Nej. I ärlighetens namn är det omöjligt. I synnerhet för barn.

Så växte jag upp. Flyttade hemifrån. Gifte mig, skilde mig, älskade och lämnade, älskade och blev lämnad. Jag blev sjuk och sedan frisk. Det föddes ett barn. Livet förändrades, gång på gång, sammanbrott, uppbrott. Goda stunder, svåra stunder.

Sår läker sakta. Sakta läker de och idag har jag två föräldrar igen, vilket jag saknade under många år. Jag är glad, mycket glad över det.

Om mcsarcne

Essa. Enastående. Ensamstående. Essantiell, emotionell. Elitistisk, Egoistisk Elemmírëansk Eller bara en massa trams..! Visa alla inlägg av mcsarcne

2 responses to “Äpplet och päronen

  • deeped

    Fantastiskt bra skrivet vännen. Och vi som tycker om dig är ändå glada för att de valde varandra – utan dem ingen Essa.

    • mcsarcne

      Tack, Nws! (och din kommentar hade av någon anledning fastnat i spamlådan, ren tur att jag råkade kolla där… #crap)

Kommentera

