Den där ångesten

Med en duns rasar posten ner genom brevinkastet och jag slår en lov ut i hallen för att hämta den.
Så ser jag vad det är.
Det förhatliga orangea kuvertet som årligen påminner mig om att jag har två alternativ. Antingen gifta mig rikt eller skjuta mig när kroppen inte orkar arbeta längre.
Jag vänder på klacken, att alls ta i eländet kräver en kraftsamling, i synnerhet om man ska öppna det också. Jag sjunker ner i soffan och distraheras av Lilla Essingen som yrar omkring.

Rätt som det är kommer han farande, i full fart, med kuvertet i ena handen och dess förhatliga innehåll i den andra. Jag räddar det som räddas bör och suckar. Jobbar jag tills jag blir 65 kommer jag ha en pension på 11000 kr. Före skatt.

Ja, just, jobba vidare med det där jobbsöket var det, ja. Pust.

…och tack, älskade barn, för hjälpen.

Om mcsarcne

Essa. Enastående. Ensamstående. Essantiell, emotionell. Elitistisk, Egoistisk Elemmírëansk Eller bara en massa trams..! Visa alla inlägg av mcsarcne

6 responses to “Den där ångesten

  • Älvan

    Det där orangea kuvertet har trillat ner här också. Och vi har bestämt oss för att det är dags att fixa sig en liten privat pensionsförsäkring om det finns plats för det i budgeten (hus är ju som bekant inte billiga att bo i).

    • mcsarcne

      Jag sparar också extra själv. Det gör nog alla som har minsta chans. Men det känns som om det sparandet är en pissimississippi… Jag menar, det är ju inga tusenlappar i månaden direkt.

  • deeped

    Well. 11000 redan är rätt bra. Det har inte jag. Och jag har närmare till pensionen 🙂

    • mcsarcne

      Jag skulle inte klara mig på 11000 idag ens om jag inte behövde ta hand om en Liten Essing så varför skulle det gå bättre om 20 år? :S

      Nå. Ångest kan vara bra, det sätter fart på latmasken.

  • Drottningen

    Jag har inte 11 000 när jag är 65 på länge än. Faktum är att jag är så cynisk att jag inser att det inte lönar sig för mig att pensionspara privat, för i bästa fall täcker jag upp till vad man kan tänka sig blir bostadstillägg och vad det nu kan heta då. Då har jag hellre nytta av de pengarna nu.

    Fast jag kanske är lite väl negativ.

  • Älvan

    Det knäppaste med pensionen är att jag hade mer än maken i det orangea kuvertet förra gången. Fast det är klart – att studera med studielån är ju pensionsgrundande, att studera utan är det inte. Och är det något jag har så är det studielån! Och nej, jag kommer inte heller upp i 11000kr…

Kommentera

