Om undantaget som bekräftar regeln.

Jag skrev om vad man får och inte får göra med/mot/för barn

Vi får prata med, ta hand om, plåstra på, rädda. Vi får INTE välja att inte se, inte höra, vi får inte slå aldrig någonsin slå (Jo, det finns ETT undantag, ett enda) eller kränka.

För någon månad sedan hände det.
Jag slog mitt barn.

Jag slog mitt barn mycket kalkylerat och medvetet, jag gjorde det med stor kraft och hans chock och förtvivlan var omedelbar och förkrossande.

Vi satt och åt middag, vi åt ”kojv” och hur det nu går till så hostar han, och hostar till igen och blir inte riktigt av med den hostan och jag tittar på honom och funderar och så bestämmer jag mig, jag tar det säkra före det osäkra, för den hostan är elak och något är i vägen för den luft min onge behöver. Kojven sitter på tvären.

Jag tar upp honom ur hans stol, ställer honom på golvet, lutad över mitt ben och så dunkar jag till, flera gånger, ordentligt. Ut far korvbiten och han vänder sig förvånat och förtvivlat om.

”Mamma?!? AJJ!! Ont!!”

Och så berättar jag för honom, om att det faktiskt finns ett undantag. Man får aldrig slå någon annan utom just då det här händer, att man sätter i halsen. DÅ, men BARA då, får man slå små barn, och bara precis så här, mitt i ryggen.

…och så tänker jag på kursen jag gick, i hjärt-lungräddning för barn, för inte alls så lång tid sedan.

Jag tänker på att jag visste precis hur jag skulle göra och att jag inte alls tvekade .

Tänk, alla dessa äventyr vi har tillsammans, jag och den här ongen…

Har du en smartphone, ladda gärna ner röda korsets förstahjälpen-app!

Klicka gärna på bilden.

Om mcsarcne

Essa. Enastående. Ensamstående. Essantiell, emotionell. Elitistisk, Egoistisk Elemmírëansk Eller bara en massa trams..! Visa alla inlägg av mcsarcne

3 responses to “Om undantaget som bekräftar regeln.

  • Petra

    Åh, det är FASAN det där, att de ska sätta i halsen! Jag har också gått en första hjälpen-kurs med inriktning på barn för 1½ år sen. Men man skulle behöva repetera så det sitter i ryggmärgen! Ska absolut ladda hem den där appen!

  • Helen Kreutz-Bolander

    Det har, peppar, peppar, aldrig hänt något av mina barn.

    • mcsarcne

      Jag blev märkligt nog inte så rädd – RödaKorset-kursen kickade in, jag visste vad jag skulle göra och gjorde det, och det fungerade.

      Däremot hände något liknande, och mycket allvarligare ganska nyligen, men då inte med min onge, utan med en rullstolsburen och svårt sjuk bekant, och DET var läskigt, för hur F*N hjälper man någon i rullstol?!?

Kommentera

