Om att stänga in eller öppna upp.

Jag har svårt att inte bli provocerad av det årliga tjafset om skolavslutningar och kyrkor.
Jag förstår verkligen inte vad det är för problem.

Förlåt mig, förklara gärna, för det här stör mig och det kommer åter varje år och vi verkar inte lösa det.

Så som JAG förstått det så är någon/några/alla lite/mycket upprörda över att man har skolavslutning för alla barn i kyrkan. Som är en KRISTEN kyrka. Där det finns präster som är manipulativa (ok, jag raljerar lite) nog att vilja prata om Gud.

Ja. Präster pratar om Gud. Det är deras jobb att göra det. Om man går till en kyrka så är det stor risk att man utsätts för prat om Gud.

Om man går till restaurangen Döden i Grytan är risken stor att man utsätts för dött kött, tillagat enligt konstens alla regler.

OM de som nu verkligen absolut inte vill utsättas för prat om Gud kan tala om det för sin lärare, sin rektor, är jag helt säker på att man kan hålla skolavslutning i skolans aula, i matsalen, i gymnastiksalen eller i klassrummet.
Där behöver man inte prata om Gud om man inte vill, och veganer går säkert hellre till Hermans där det är hyfsat fritt från kött.

Man kan göra på ett annat sätt också.

Man kan gå till en kyrka och se och lyssna och se hur andra människor tänker och vad de säger. Man kan också gå till en Moské, ett Buddhistiskt tempel och en Synagoga.
Man kan öppna upp och tillåta olika sorters tankar. Man kan prata om Gud och man kan prata om Allah och man kan prata om Vishnu och inte se allt som är religiöst som förstadiet till sekterism, extremism, terrorism och idioti.
Det är nämligen inte alls samma sak.

Om mcsarcne

Essa. Enastående. Ensamstående. Essantiell, emotionell. Elitistisk, Egoistisk Elemmírëansk Eller bara en massa trams..! Visa alla inlägg av mcsarcne

5 responses to “Om att stänga in eller öppna upp.

  • Linda

    Väldigt bra skrivet!
    Jag förstår inte heller varför alla blir så upprörda.

    Om jag som kristen tvingas ha skolavslutning i en gympasalen ska jag ta illa vid mig då för att det är brist på en gud? Snacka om brist på tolerans i samhället!
    En del sjunger ofta ”Den blomstertid nu kommer” utan problem eller ”I denna ljuva sommartid”, det är en psalm. Sjunga en låt om guds godhet och allt där går bra men inte vistas i en specifik lokal eller höra en präst prata om det.
    Nästa gång jag är på en skolavslutning ska jag ta illa vid mig varje gång någon säger ordet sommar. Det går emot min livsstil.

    Nu tycker jag iofs att skolavslutningen ska vara religionsneutral, men den här diskussionen börjar bli lite… löjlig.

    • mcsarcne

      Det är lite så jag tänker, Linda. OM man nu vill vara i en Kyrka måste man respektera att det är en religiös plats. Ingen skulle komma på att hyra en moské för att ha studentskiva där, för att det är en ”cool lokal”. Sen kan man visst ha skolavslutningen religionsneutral, men då ska man inte vara i kyrkan. Och hur ska vi göra med Julen, ska vi avskaffa julfirande för att alla inte tror på Gud? För att alla inte tror på samma Gud eller någon gud överhuvudtaget?

  • festinalente1

    Människan är ett märklig varelse. Allt fler lämnar svenska kyrkan, kyrkbänkarna blir allt tommare, fler och fler tar avstånd från kyrkan och dess verksamhet, men när det kommer till skolavslutningen verkar väldigt många helt plötsligt vurma för kyrkan.
    Är det en årlig återkommande släng av ”väckelse” eller är det ett förtäckt (legalt) skäl till att lufta sin främlingskepticism?
    Motiveringarna på båda sidorna i denna fråga verkar inte vara helt igenom ärliga.
    Ett annat tillfälle då kyrkan plötsligt blir jätteviktig (med all rätt) är då det inträffat tragiska händelser. Då upptäcker folk att kyrkan är och kan spela en stor roll för den enskilde.

    • mcsarcne

      Jag tror, Festinaltente1, att det är lite av allt. Det är också lätt att vurma för andra människor med en annan tro, för deras rätt att slippa konfronteras med ”vår” – då slipper vi nämligen mötas, och då kan vi bekvämt nog behålla våra fördomar.

      Min erfarenhet av aktivt kristna och aktivt troende muslimer är precis den motsatta: Vi tror på samma Gud, vi utövar vår tro på lite olika sätt, men respekten för varandra är stor, och också kunskapen om och nyfikenheten inför likheter och skillnader. Det är inte ett problem överhuvudtaget. Det är människor som INTE tror som har ett problem, och som använder de troende som slagträ i debatten.

  • festinalente1

    Håller helt med dig. Allt för många har anammat det ”lätta” vägen. Med fördomar och generaliseringar blir livet mycket enklare (svart/vit eller digitalt (allt eller inget). Och att använda ”man” istället för ”jag”.
    Om fler hade levt och tänkt efter de religiösa budskap man agiterar för, hade världen förmodligen sett annorlunda ut. Jag tänker på den gyllene regeln (”Allt vad I viljen att människor skola göra eder, gören I ock dem”) som finns inom de flesta religionerna i någon form.

Kommentera

