Den femte årstiden

Dagen, här i kungliga huvudstaden, har bjudit på strålande sol och mer än en handfull plusgrader.
En underbar vårdag.
Åh, så jag älskar våren, den här tidiga, som egentligen är lika mycket vinter – och det kan lika gärna snöa i morgon! – och senare, när de första vårblommorna kommer.

Men just den här tiden, då saknar jag åren i Jokkmokk.

Vårvinter.

Bor man i Lappland har det ordet en speciell klang.

Det doftar av kokeld, av souvas och gahkko, av kaffe och skoteravgaser.

Jag är välsignad, som levt ett liv med så många växlingar och ja, jag kommer nog aldrig rikigt sluta vara norrbottning.

Ren på Skansen

Det var tuffa år men samidigt alldeles fantastiska.

(och vet ni. Jag tappade hakan här om dagen, när jag hörde min onge:”Mamma, ska vi faja till pappa i mojjon?” #indoktrinering)

Om mcsarcne

Essa. Enastående. Ensamstående. Essantiell, emotionell. Elitistisk, Egoistisk Elemmírëansk Eller bara en massa trams..! Visa alla inlägg av mcsarcne

2 responses to “Den femte årstiden

  • Morfar

    Hmm Norrbotten ligger vid kusten resten är ett adminastrativt län.
    Jokkmokk och Lycksele med flera rara orter är i LAPPLAND!

    • mcsarcne

      Ja, det vet jag väl! Men det blir så konstigt att skriva att man längtar efter NorrbottenåLappland, och att säga attt man längtar efter ”Norrland” är ungefär som att prata om Uppsala, Östersund eller Sundsvall. Som jag inte har någon som helst relation till. (Nej, Uppsala ligger inte i norrland, på riktigt, gränsen är väl Dalälven, har jag för mig? Fast stockholmare (aka fjollträskare) refererar ju till Lapplands Väsby… Puss Pappa!

Kommentera

