Yhdässä?

Ordet tillsammans söker jag.
På en massa olika språk (i detta nu håller Essingen på att undersöka – eventuellt även äta upp – den timer som styr(de) adventsstakarna i vardagsrumsfönstret. Nå, de ska väl ändå plockas bort nu) gärna.
Hjälp mig!

Vad heter det på franska, tyska, serbiska, urdu? Ryska? Och på finska, stavas de som jag gissar i rubriken? Hilfe bitte!

Om mcsarcne

Essa. Enastående. Ensamstående. Essantiell, emotionell. Elitistisk, Egoistisk Elemmírëansk Eller bara en massa trams..! Visa alla inlägg av mcsarcne

10 responses to “Yhdässä?

  • mcsarcne

    Tack, Heidi!!

  • Cec

    Hittar inte mitt franskalexikon (för liten bokhylla = flera lager böcker per hylla), men tycker att det borde finnas något bättre.
    ensemble föreslog ett webblexikon – det känns rätt bra

    Jag borde minnas, men det börjar bli för länge sen…

  • Erika

    zusammen på tyska, issho på japanska, sammen på nederländska och sammen på danska.

  • Besökaren

    tosammen på Plattdütsch (plattyska – ja det är ett eget språk)
    together kan du nog redan 🙂

  • mcsarcne

    Besökaren: Plattyska!? Det trodde jag var något som ..ja, jag förknippar det med sextonhundratal och trettioåriga kriget. Felfelfel, Essa!

    Tack, Erika! Japanska, det var sannerligen inte illa!

  • ivve

    razem – polska
    junto – portugisiska
    juntos – spanska
    junts – katalan
    cùng nhau – vietnamesiska
    ensemble – franska
    samen – holländska
    sammen – danska
    sammen – norska

    typ 🙂

  • maria

    Mandarin:
    yíkuàir eller yìkî (fast den sista accentet ska vara åt andra hållet).

    Hittade inte min hebreiskabok…*ler* och de andra jag har koll på har du redan.

  • Indiana Larsson

    Tillsammans heter
    ביחד
    beyachad
    på hebreiska. 🙂

  • Tove

    ”вместе” på ryska, enligt Googles översättningsverktyg.
    ”kopā” på lettiska, enligt samma källa och
    ”flimkien” på maltesiska! 🙂

Lämna en kommentar